Monday, September 24, 2007

Arwah Nurin : di mana nilai kemanusiaan.

Sudah beberapa hari pemergian arwah Nurin Jazlin di ratapi. Pemergian yang tidak pernah diduga boleh ibubapanya.Setelah sebulan lebih pencarian secara besar-besaran dilakukan namun sudah ketentuan ilahi berita sedih yang diterima. Siapa sangka, mereka yang tidak berperi kemanusian ini menghantar semula nurin dengan keadaan yang sangat tragis. entah ape yang mereka lakukan selama kehilangan Nurin kepada kanak-kanak itu. Entah Nurin tahu atau tidak gambarnya yang disebarkan di setiap pelusuk negara..Entah bagaimana perasaan kanak-kanak itu menghadapi saat-saat akhir hidupnya tanpa orang yang tersayang..Entah berapa lama kanak-kanak itu dalam ketakutan bersama mereka yang tidak berhati perut itu..entah..entah...

Tidak cukup dengan menyeksa kanak-kanak itu, dibungkus pula kedalam beg pakaian. Siapakah mereka sebenarnya? Syaitan mana yang mereka sembah? Dibulan ramadhan yang mulia ini mereka menunjukkan kejahilan mereka..Sejauh mana lagi yang mereka akan lakukan. Ada lagi kah kanak-kanak lain dalam tebusan mereka?Apa yang mereka mahu sebenarnya?

Jawapan itu hanya terjawab jika mereka yang bersalah ini membuat pengakuan.Tapi sampai bila harus kita tunggu?Ibubapa semakin takut untuk melepaskan anak-anak mereka dari pandangan mata.Itukah yang kita tuntut dalam mencapai kemerdekaan ke 50 ini? semakin takut bergerak di negara sendiri? semakin rasa dikecam dengan keadaan sekeliling?

No comments: